fred-radiomaker-460

Radiomaker (NL)

Tussen 2001 en 2013 was Frederic Voorn de samensteller, en soms ook mede-presentator, van het VARA radioprogramma Pianistenuur, dat iedere zaterdag op Radio 4 werd uitgezonden. Pianistenuur, dat bijna 500 afleveringen heeft gekend, werd de laatste jaren gepresenteerd door Paul Witteman (soundbite).

Naar aanleiding van zijn CD met Scarlatti sonates, maakte Frederic Voorn In 1997 zijn eerste radioprogramma met de titel: Scarlatti, Italiaans in Spaanse dienst. Daarna volgde er nog vele programma’s over de meest uiteenlopende muzikale onderwerpen en in allerlei soorten en maten. Hij droeg regelmatig bij aan de VPRO programma’s Urubicha en Het Middagconcert. In de serie Fin de siècle (1999) greep hij iedere aflevering terug naar het einde van een andere eeuw. In de vervolgserie Aurora (2000-2006) werden diverse onderwerpen behandeld, zoals Het Paard van Troje (over de lange reis van Beethoven’s Broadwood piano naar Wenen), Muziek op 64 velden (over de in 1937 gehouden schaakmatch tussen componist Sergei Prokofiev en violist David Oistrakh) en Escher & Escher (over de Maurits Escher en zijn neef, de componist Rudolf Escher). (soundbite)

Voor de NTR werkt Frederic Voorn mee aan het radioprogramma van de ZaterdagMatinee. Hiervoor had hij in 2003 een interview met de Tsjechische meesterpianist Ivan Moravec en maakte hij in 2006 een portret van de Berliner Philharmoniker. Vanaf 2010 maakte hij documentaires voor het NTR programma De Bedding, met onderwerpen als Glenn Gould als radiomaker, de platenproducent Walter Legge en over Sergei Eisenstein’s film Potemkin.

Behalve Pianistenuur heeft Frederic Voorn voor de VARA nog verschillende documentaires gemaakt. In 1999 werd de vierdelige serie Chopin als Pedagoog uitgezonden en deze programma’s over Chopin’s muzikale nazaten werd daarna nog verschillende malen herhaald. In 2000 maakte hij De onbekende Glenn Gould, een drieluik waarin deze Canadese pianist als dirigent, schrijver, componist en radiomaker wordt behandeld. In hetzelfde jaar maakte hij nog Het raadsel Janácek, een driedelige serie waarin de memoires van Janácek’s vrouw Zdenka centraal staan.