pr-foret-cover

Voorn plays Voorn (NL)

Deze CD is eind 2016 verschenen en geheel gewijd aan Frederic Voorn’s eigen pianowerken. De stukken worden door hemzelf gespeeld en werden geschreven tussen 2005 en 2016.

De CD is via deze website te bestellen voor € 14,– inclusief verzendkosten. U kunt dit bedrag storten op IBAN nr. NL50INGB0000188367 t.n.v. F.T.C.G. Voorn. Als u daarbij uw naam en adres vermeldt krijgt u de CD zo spoedig mogelijk thuis bezorgd.

Recensies

…”Het is muziek die wars is van welke tijdgeest dan ook en meteen vertrouwd in de oren klinkt.”… (Platomania)

…”Aangenaam tonaal. De nieuwe, inmiddels vijfde CD van de pianist Frederic Voorn is volledig gewijd aan zijn eigen pianomuziek. Luisteraars die alleen al huiveren bij de gedachte dat onze componerende tijdgenoten zich verplicht voelen om de meest grensoverschrijdende klankconstructies over het publiek neer te storten, kunnen bij deze CD hun hart ophalen. De muziek van Voorn is tonaal, aangenaam tonaal zelfs, met sprankelende en mooie, goed in het gehoor liggende melodielijnen. Ze is ook technisch interessant en wordt bovendien met veel passie en inlevingsvermogen door de componist zelf uitgevoerd. Hedendaags en tonaal gaan zeker heel goed samen, mits er voldoende muzikale ideeën aanwezig zijn. En dat is hier zeker het geval. Voorns vroege vijf Pièces simples et naturelles (2005) en de uit vijf delen bestaande suite La forêt perdue (2015) zijn stuk voor stuk lyrische toonschilderingen, met een vleugje nostalgie, Frans joie de vivre en veel aandacht voor klankkleur. De onlangs voltooide Pianosonate (2016) doet op zijn beurt aan de latere Prokofiev denken. maar zonder diens voorliefde voor snijdende dissonanten. Voorn strooit in het algemeen heel spaarzaam met zout en peper, de uiteindelijke pittigheid van de Sonate is te danken aan de octotonische toonladder en de vele elkaar opvolgende omspelingen en met elkaar vervlochten verbindingen. Voeg hierbij de polyfonie en kundige fugatische uitwerkingen, bij flarden niet meer in te houden sarcasme en dramatische ondertonen, en het wordt duidelijk dat deze recent geschreven Pianosonate voldoende te bieden heeft voor een verdere kennismaking met de muziek van Frederic Voorn.”… (Olga de Kort in Muze Pianowereld)

…”Voorn’s fascinerende Piano Sonata wekt in zijn parmantige, laatromantische, en soms bijtende eigenheid associaties met Prokofjev in zijn meest aimabele stemming. Lyriek, nostalgie en speelsheid bepalen om beurten de sfeer van de afwisselend langzaam en snelle ‘toonimpressies’ van La forêt perdue, terwijl Voorn in Pièces simples et naturelles aanhaakt bij Franse componisten als Satie en Tiersen, aan wie hij soms een vleugje Spaans toevoegt.”… (Wenneke Savenije in Klassieke Zaken)

…”De Pièces simples et naturelles, gecomponeerd in 2005, zijn precies wat de titel doet vermoeden: heerlijke luisterstukjes die de sfeer van een luie zomeravond in de Méditerranée oproepen. Er hebben we daar niet regelmatig méér dan behoefte aan?”… (Website VPRO Vrije Geluiden)

Speellijst

Piano Sonata (2016)

1 Allegro ma non troppo 6 ‘ 05

2 Andante 6 ‘ 34

3 Vivace 4 ‘ 21

La forêt perdue. Suite pour piano (2015)

4 La naissance du jour 4 ‘ 28

5 La chasse 4 ‘ 02

6 Petite danse du temps perdu 2 ‘ 50

7 Jeux d’hirondelles 3 ‘ 20

8 Claire de nuit 3 ‘ 39

Pièces simples et naturelles (2005)

9 Nantua 3 ‘ 23

10 Sarabande 2 ‘ 52

11 Intermezzo 2 ‘ 08

12 Lament 4 ‘ 05

13 Nos enfants, Berceuse 3 ‘ 44

Frederic Voorn piano

EZRA CLASSICS EC 150665

Tekst CD

Nadat ik op vier eerdere CD’s muziek van andere componisten heb gespeeld, is dit de eerste die geheel gewijd is aan mijn eigen pianomuziek. De werken die hier te horen zijn ontstonden tussen 2005 en 2016, maar veel motieven, thema’s en ingevingen stammen uit vroegere tijden. Dat is voor mij niet ongebruikelijk: het eerste thema uit het laatste deel van mijn String Quartet uit 2006 had ik al geschreven toen ik 18 was en in het eerste jaar van het conservatorium zat. Ik heb toen overigens geen compositie gestudeerd, omdat ik vond dat er in die tijd, begin jaren tachtig, maar weinig ruimte werd gegeven aan componisten – laat staan aan compositiestudenten – die zich niet verplicht wilden bezighouden met de atonale en seriële componeer techniek. Dat waren toentertijd zo’n beetje de enige muziekstijlen die van een hedendaagse componist werden geaccepteerd, behalve dan door een groot gedeelte van het publiek. Gelukkig – ook voor dat publiek – gaan we tegenwoordig wat minder fundamentalistisch en wat vrijer om met de grote diversiteit aan muziekstijlen. Ieder vogeltje zingt tenslotte zoals het gebekt is.

De Pièces simples et naturelles werden rond de zomer van 2005 gecomponeerd. Nantua is een Frans dorp met een beeldschoon ansichtkaart-achtig meer dat ligt tussen Lyon en Genève. De Sarabande werd in 2012 al eens opgenomen voor mijn CD Music Box en behoort tot mijn bekendste werken.

De Suite La forêt perdue kent een lange ontstaansgeschiedenis en werd voltooid in 2015. La chasse, het tweede deel van de suite, was al in 2009 grotendeels geschreven. Deel vier, Jeux d’hirondelles, is geïnspireerd op zwaluwen in Italië, die zich iedere namiddag met spectaculaire scheervluchten te goed deden aan insecten die op het wateroppervlakte dreven.

De Piano Sonata werd in 2016 geschreven en heeft duidelijk Russische invloeden. De openingsmotieven uit het eerste en derde deel zijn gebaseerd op een octotonische toonladder, al bekend bij Debussy, Stravinsky en Messiaen, waarbij hele en halve noten om en om worden gespeeld. In het middendeel brengt een marche funèbre het werk via een groteske dans naar het hoogtepunt van de sonate.